Det er en meget stor tillidserklæring, når man får lov til at komme med i tourbussen, ind i omklædningsrummene, om bagved scenen og lige foran scenen med en optager og en mikrofon for at følge alle de mennesker, som på forskellig vis gør Verdensballetten til noget særligt.
I forsommeren spurgte jeg Verdensballettens leder, Jens-Christian Wandt, om ikke jeg skulle lave en podcast om Verdensballetten. Især fordi jeg synes, der er noget fascinerende ved et kunstnerisk sommerfællesskab, hvor man bringer tre kunstarter sammen ved forestillinger rundt om i landet under åben himmel, hvor både stærk sol og stiv kuling kan være uforudsigelige medspillere.
Egentlig var det bare meningen, at jeg skulle være med til to-tre forestillinger og lave to afsnit. I stedet endte jeg med at være med på hele første del af turnéen og producere seks afsnit. For man får nu en gang de bedste optagelser og de bedste interviews, når man er så heldig at være tæt på folk i længere tid ad gangen. Det er blevet til reportager, grin i omklædningsrummene og til samtaler om, hvad kunsten kan, når man bringer den helt nye steder hen. Hvordan man som kunstner stræber efter perfektion og fuld kontrol i sin optræden, samtidig med man giver slip og fanger nu’et.
Især er jeg glad for, at Jens-Christian Wandt ser på sit “hjertebarn” på en helt ny måde efter at have lyttet.
VERDENSBALLETTEN – PODCAST, EN VILD OPLEVELSE
Det er en ret vild oplevelse at høre en podcast om noget som jeg har været med til at skabe, Verdensballetten. Høre hvad andre mener om ens ”hjertebarn”, gennem interviews og lydklip mærke at det også betyder noget for andre.
At det betyder noget for andre, har jeg hørt før. Men først nu forstår jeg det fuldt ud. Når man står midt i det hele, er man tilbøjelig til blot at smile og sige tak. Man er i sin egen boble, glædes over at folk begejstres, men man er på en mærkelig måde ikke i stand til at lade ordene forankre sig i hjertet.
Derfor er det vildt at sidde og lytte til Katrine Nyland Sørensens podcast om Verdensballetten. Høre hvad kunstnerne mener, hvad publikum mener, ja hvad folk både foran-, bagved-, og på scenen mener. Høre kunstnernes oplevelser med Verdensballetten, høre om det store maskineri der holder det hele i gang, høre publikums reaktioner, og vores værters tanker om forestillingen.
Det er stærkt når Alban Lendorf fortæller om da han sidste år sprang ind i vores forestilling med kort varsel, og ikke havde danset ballet i tre år, eller når Astrid Elbo fortæller om at danse med Alban, men også med andre store stjerner som hun – hvis ikke det var på grund af Verdensballetten, nok aldrig var kommet til at danse med. Det er stærkt når Alexander McKenzie og Niklas Walentin fortæller om det værtskab som vi gør utroligt meget ud af, og man mærker tydeligt hvor hurtigt vores executive producer Nina Federici løber og hvor meget hun arbejder for at få det til at køre.
Katrine har skabt en virkelig spændende og interessant podcast i 6 afsnit hvor hun kommer hele vejen rundt om Verdensballetten. For mig er det en kæmpe øjenåbner. Jeg fyldes med taknemmelighed men også med en vis frygt, for midt i alt det positive og de mange meningsfulde tilkendegivelser, ligger der et stort ansvar for at få Verdensballetten på scenen og ud til hele Danmark og omegn, år efter år. Det ansvar er jeg bevidst om, men det er som om det forstærkes efter jeg har lyttet til denne podcast.
Heldigvis er vi sammen om det, kunstnerne, produktionen, kontoret, og de mange samarbejdspartnere ud i landet. Verdensballetten er et kunstnerisk sommerfællesskab på tværs af grænser, både landegrænser – men også de kunstneriske.
Håber I vil lytte til Katrines fine podcast. I kan høre den her: